Et af de væsentligste sikkerhedsmæssige dele på en bil, er bremserne. Bremserne slides i takt med at bilen bliver brugt, og det er normalt at skifte bremserne ved ca 30-40.000km. Ved ethvert lovpligtigt eftersyn bliverbremserne kontrolleret grundigt. Her måles bremseeffekten på rullefelt, og de gennemgås visuelt for skader, rust og tykkelsen på bremseskiverne måles. Noglebilister oplever at skulle skifte bremser oftere end andre. De faktorer der spiller ind på at bremser nedslides hurtigere, er antallet af opbremsninger, vægt man kører med i bilen, samt kvaliteten på bremserne.
De mest typiske reparationer, er udskiftning afbremseklodser og bremseskiver. Bremseklodserne slides hurtigere end bremseskiverne, og derfor vil man opleve at kunne skifte bremseklodser 2-3gange, før man skal skifte bremseskiver på bilen. Ved ethvert bremseservice, vil man automatisk gennemgå bremserne som helhed og derved konstatere om man kan nøjes med det ene, eller begge dele skal skiftes.
Der er mest vægt og belastning på forbremserne, hvorfor der er behov for disse kontrolleres og skiftes oftere. Arbejdslønnen er den samme, men kvaliteten på bremserne varierer meget afhængigt af mærke og producent.
Billige bremser, slides i mange tilfælde hurtigere og der forekommer oftere gener med hylelyde og rystelser fra bremserne.
TotalAuto anbefaler at du får efterset bremserne, hvis du oplever længere bremselængde, mislyde eller rystelser ved opbremsning. I mangetilfælde kan det være tilstrækkeligt med en visuel kontrol. Skulle det værenødvendigt med adskillelse kan man lige så vel få bremserne renset og smurt.
For de fleste bilmodeller tager det maksimalt 2 timer at udskifte forbremser.
Tilsvarende har bagbremser også en vigtig rolle. Bagbremser er i nogle tilfælde mere komplicerede. Håndbremsen er i mange biler integreret i bagbremsen, og korrekt justering af bremserne er ligeledes afgørende. Bagbremserne slides ikke så hurtigt som forbremserne, men det er lige så vigtigt at bagbremserne løbende efterses for slitage og korrekt funktion.
I tilfælde hvor bilister sjældent bruger håndbremsen, kanman opleve at denne helt sætter sig fast, og dermed ikke længere er brugbar.Bremser der først har sat sig fast, er ensbetydende med fordyrende arbejde. Ide fleste tilfælde kan det betyde nye håndbremsekabler eller bremsekalipre.