Dæk er noget som alle bilejer før eller siden, har skulletforholde sig til. Hvilke dæk passer til netop min bil, og hvilket mærke skal man gå efter, og hvilken pris er den rigtige at betale for dæk. Det er spørgsmål som de fleste bilejere har måtte stille sig selv, før eller siden.
Meningerne er mange, og der synes ofte at være tale om holdninger fremfor tydelige og klare svar. Et er sikkert. Der er stor forskel på prisen mellem de billigste og dyreste dæk, så hvor finder man den retterådgivning til de helt rigtige dæk?
Vi hjælper dig til de helt rigtige dæk
Hos TotalAuto har vi ikke et samarbejde med et specifikt dækmærke, og kan derfor frit anbefale de dæk som passer dit specifikke behov.Hvad end du søger, ”bedst til prisen” eller ”bedste kvalitet” så kan vi heltsikkert leveringsdygtige med dæk, der matcher dit behov.
Det er vigtigt at klarlægge det kørselsmønster man søger dæk til, er man pendler og kører lange strækninger hver dag? Bor man i byen, og kører kun korte ture, hvilken type bil kører man? Og hvilket vejr er man mestudsat i, eks er snerydning optimal hvor man bor? Alt afhængigt af svarene tilførnævnte spørgsmål, og den økonomi man har til indkøb af dæk, vil forskellige dæk kunne dække ens behov.
Det er nemlig ikke altid nødvendigt at købe de dyreste dæk, og de dyreste dæk er ikke altid de bedste. Men det er helt afgørende at køre med dæk der matcher ens kørselsbehov.
TotalAuto har adgang til dæk i alle kategorier, og vil brugeden nødvendige tid på at afdække det specifikke behov.
Processen med dækskifte
Ved køb af nye dæk, skal mekanikeren bruge tid på atafmontere hjulene af bilen, herefter afmontere de slidte dæk, kontrollere fælge og ventiler for synlige skader, påmontere de nye dæk og eventuelt ventiler, dernæst afbalancere hjulene, for til sidst at montere dem på bilen igen. Det eren proces, der kræver omhyggelighed og nøjagtigt udstyr. En sådan dækudskiftning tager ca. 1 times tid og kan de fleste steder klares mens kundenventer, men kan med fordel også lægges sammen med et planlagt service. Man behøver nemlig ikke altid at vente til sidste øjeblik med et dækskifte.
Sporing og afbalancering
Sporing og afbalancering er to begreber som mange blandersammen, men her kommer en præcisering af de to begreber som begge har indflydelse på styringen af bilen.
Afbalancering:
Formålet med afbalancering er at fordele vægten ens på hele dækkets omkreds. Hjul, der ikke er afbalanceret, kan skabe ubehagelige rystelser under kørsel. Det kanogså give for stort slid på ophæng og styretøj, roterende dele og dæk.
Når et dæk er monteret, anbefales det at dækket afbalanceres korrekt for at undgårystelser og for stort slid på grund af en ubalance i hjul og dæk.
Somled i den almindelige vedligeholdelse af en bil bør dækkene afbalanceres for hver 5.000-10.000 kørte kilometer eller efter 1-2 år (afhængigt af, hvad der kommer først).
Sporing eller En styretøjsudmålingbestår af 2 ting:
En firehjulsudmåling, hvor man, via en specialmaskine, måler om hjulene er korrekt placeret i forhold til hinanden og en efterfølgende sporing, som er en justering/tilretning af hjulene, hvis4-hjulsudmålingen viser, at der er behov for det.
Typisk kan disse ting indikere, at bilen har behov for en styretøjsudmåling: Bilen trækker til højre eller venstre ved kørsel ligeud, bilens dæk slides forskelligt på yder- og indersiden, bilens styring virkeruregelmæssig eller ustabil.