Når det kommer til biler, har man gennem årene oplevet en udvikling af alle komponenter. En udvikling der i mange tilfælde er så teknisk, at det kræver særlige kompetencer at kunne reparere indenfor de forskelligeområder. Derfor er autoreparatører også specialiseret indenfor hver sit område.
Fejlsøgningkræver erfaring og specialiseret kendskab
Det mekaniske arbejde er det de fleste forbinder med en automekaniker. Alle service og reparationer relateret til motor, gearkasse, styretøj, undervogn, dæk, fælge og lygter, er alt sammen områder som mekanikeren har specialiseret sig i. Mange gange kan det være svært at lokalisere den enkelte fejl i bilen. Derfor består en står del af mekanikerensarbejde af fejlsøgning. En korrekt fejlsøgning kan i mange tilfælde sparebilejeren mange penge i unødvendige udskiftninger. Mange faktorer spiller ind på hvor hurtig og effektiv en fejlsøgning viser sig at være. Nogle mekanikere har specialiseret sig i bestemte bilmodeller, og dermed gjort sig erfaringer med de typiske fejl på en given bil, andre mekanikere har specialiseret sig i bestemte type reparationer. Det kan være koblingsskifte, tandremsskifte, motorskifte eller renovering af motorer, gearkasseskifte eller renoveringer af gearkasser. Jo flere gange man har udført en given reparation på en bestemtbilmodel, jo mere ligger det på rygraden og således er man ikke afhængig af eksterne opslagsmedier.
Stort set alle reparationer på en bil, er defineret af bilproducenterne til at tage en normeret tid. Jo flere gange man har udført en bestemt reparation, jo hurtigere vil man kunne udføre den, og jo færre fejl vil man være tilbøjelig til at lave.
Derfor ser man også at nogle værksteder bevidst søger arbejdeindenfor det felt, hvor deres ekspertise er størst.
Det er i mange tilfælde også forklaringen på, hvorforpriserne på bestemte reparationer kan variere fra værksted til værksted.
Et af de reparationer som vi oplever størst udsving ved, er udskiftning af kobling. Prisen på udskiftning af kobling ligger på nogle værksteder dobbelt så højt som hos andre værksteder. Dette skyldes at der kan være storprisforskel på koblinger afhængigt af producent, men også fordi erfaring her betyder at man kan skære væsentlig tid fra, hvis man har indgående kendskab til bilmodellen.
Vi oplever også at specialværktøj som skal anvendes ved bestemte reparationer, har stor indvirkning på værkstedernes prioritering af opgaver. Hvis et værksted har al nødvendigt værktøj tilgængeligt og såledesikke er afhænge af at eksterne aktører skal levere lejeværktøj, så vil man også i høj grad opleve at værksteder er tilbøjelige til at gå målrettet efterspecifikke type reparationer.