Styrtøj og Undervogn

Få tilbud på din næste autoreparation

Gå til opgaveoprettelse
Du er få skridt fra at modtage et godt tilbud

Styretøjet og undervognen hænger nøje sammen, og er nogle af de væsentligste punkter, som bliver kontrolleret ved det lovpligtige bilsyn, som alle biler gennemgår hvert andet år. Styretøjet er afgørende for køreegenskaberne i bilen, og har afgørende virkning på trafiksikkerheden.

Bilens styretøjsdele og dæk skal løbende undersøges for mekaniske skader og skæv slitage. Slidte styretøjsdele og skævt slidte dæk forringer bilens køreegenskaber. Derfor skal skadede dele og skæve dæk altid udskiftes. Efter udbedring og grundig kontrol, udmåleshjulvinklerne med en computerstyret 4-hjulsudmåler.

Du kan selv kontrollere styretøjet

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt: Der må normalt ikkevære ratslør. Dette betyder at hjulene straks skal følge rattets bevægelse.

Ryk lidt fra side til side i rattet, og se om hjulene følger rattets bevægelser.

Med styretøjet forstås rat, ratstamme, styrehus samt forbindelserne fra styrehus til forhjul i en bil.Styrehuset ændrer ratstammens drejende bevægelse til en frem- og tilbagegåendebevægelse, oftest vha. et snekkegear eller en tandstang. Fra styrehusetoverføres bevægelserne via forbindelsesstænger til svingarme ved hjulene.

Fejl og slitage i undervognen har nogle klassiske kendetegn

Undervognen forstås støddæmpere, fjedre, for bro og bag bro, samt de reservedele der er i direkte forbindelse med hermed.Der er flere ting, som du selv kan gøre for at kontrollere, om støddæmperne på din bil er slidte. De fleste har hørt om den klassiske vippetest. Stil dig ved hjørnet af bilen, der hvor forskærmen slutterude ved kofangeren.

Den mindste defekt i bilensstyretøj og undervogn, bliver hurtigt mærkbar, eller vil i hvert fald givebekendte mislyde ved kørsel på ujævn vej, eller ved styring under kørsel. Alle om har døjet med mislyde fra undervognen, ved at det på mange bilmodeller kan være utrolig vanskeligt at lokalisere den konkrete defekt. Dette fordi de enkelte bevægelige dele har stor indvirkning på hinanden, og ikke mindst fordi klonk og mislyde fra undervognen i mange tilfælde kommer til udtryk på samme vis. Ikkedesto mindre kan det også være særligt svært at lokalisere den konkrete defektfordi styretøj og undervogn skal kontrolleres i bevægelse for at se eller mærkedefekten. Ofte kan det også være svært at genskabe situationen hvor mislydenfremkommer. I tilfælde med mislyde fra undervognen, skal man derfor indstille sig på at mekanikeren over flere omgange er nødt til at prøvekøre bilen.

En fejltest af bilens styretøj og eller undervogn, vil derfor også være mere tidskrævende og dermed også merebekostelig end alt fejltest, der enten visuelt eller via en autotester konkret kan påpege en defekt. Det er altid vigtigt ved udskiftning af dele i styretøjeteller i undervognen at medregne at bilen skal spores. Dette betyder at vinklen på hjulindstilling justeres således hjulenes position er helt korrekt, for optimal styring af køretøjet.

 

Populære services

Nedenfor ses de mest populære kategorier benyttet af vores kunder.